Pressrelease - Ny motorfest i Ljungbyhed

Drivers Club Festival – fartfylld folkfest på Ljungbyheds Motorbana

Rock, racing och rekordjakt: den 9-10 augusti arrangeras Drivers Club Festival på Ljungbyheds Motorbana i Skåne. Det blir ett fullspäckat evenemang i dagarna två, där välfyllda racingheat, brutala Time Attack-byggen, en omfattande bilutställning – och ett elektriskt rekordförsök signerat Mikaela Åhlin-Kottulinsky – bara är några av inslagen på en högoktanig agenda.

I centrum för evenemanget står den fängslande kampen mot klockan. 65 stycken spektakulära bilar gör upp om att bli snabbast i Sverige under Drivers Club Festival. Startfältet består av några av världens mest potenta Time Attack-bilar och i potten ligger bland annat en specialdesignad Drivers Club Skywatcher GMT tillverkad av det svenska klockföretaget Monchard Watches.

I startfältet märks bekanta racingnamn som Alexander Graff och hans spektakulära Euro Nascar-bil, Andreas Simonsen i en Mercedes AMG GT4, Tobias Brink i en Audi RS3 LMS TCR, Ola Nilsson i nya Porsche 992 och Gabriel Wendel bakom ratten i nya Lamborghini Huracán Evo.

Battle of the Giants står mellan Robin Jonasson (Gatebil Extreme) med sin 1100 hästkrafter starka Porsche 918 Elite och Fredrik Wiborg i sin Mitsubishi Evo med 860 hk/860 kg (Time Attack-bil).

Under helgen kör också Radical Cup Scandinavia en deltävling med över 20 bilar till start.

En av de största begivenheterna under Drivers Club Festival kommer PWR Racing, som just nu leder förarmästerskapet i Sveriges elitracingklass TCR Scandinavia, att stå för. Teamet visar upp sin helt nyutvecklade, elektriska PWR01 – och ger sig samtidigt på att sätta ett nytt elbilsrekord på Ljungbyheds Motorbana. I förarsätet sitter ingen mindre än racingesset Mikaela Åhlin-Kottulinsky, en av PWR Racings ordinarie TCR-stjärnor. Uppvisningen och rekordjakten äger rum på lördagen. Hur snabb är egentligen PWR01?

Drivers Club Festival bjuder också på en av södra Sveriges största bilutställningar med över 100 föranmälda fordon. Evenemanget avrundas med 2-timmarsrace i SBR Junkyard Series (”Skrotbilsrejset”) och en explosiv rockkonsert med Queen-inspirerade livebandet The Show Goes On.

Drivers Club Festival arrangeras av MOM Events, som är en av landets största aktörer inom motorrelaterade aktiviteter, och Drivers Club Ljungbyhed, Södra sveriges största klubb för trackdayförare.

Biljetter finns att köpa via www.driversclubfestival.com. Entré till lördagen kostar 200 SEK (barn under 15 år går gratis). Det är fri entré under hela fredagen.

För mer information, vänligen besök www.driversclubfestival.com.

IMG_98101.jpg